torsdag 3 april 2014

Naked cake med Lime och Dulce de Leche



Äntligen! Jag gjorde denna tårta till påsk och först nu lyckas jag få upp recept och bilder här... Ja, det här med naked cakes är ju väldigt populärt nu och jag måste säga att jag älskar det, framförallt i kombination med blommor! Dessutom är det väldigt bra då man sparar en massa tid vid spacklandet av tårtan! Nu har de flesta träd blommat ut men denna tårta kan toppas med valfri blomma genom sommaren, kom bara ihåg att kolla upp så att du inte använder någon som är giftig!

Vidare till smakerna på denna tårta. Det är bottnnar med smak av lime och sedan en marängsmörsfrosting som är smaksatt med dulce de leche och lite lime. Marängsmörsfrostingen och idén till denna tårta fick jag hos madebymare, som du kan hitta här. Kombinationen kola och lime är helt grym! Dulce de leche kan du antingen göra själv genom att koka en burk kondenserad mjölk i ca 3 timmar eller köpa färdig.

Limebottnar
3 rumsvarma ägg
3 dl socker
1 dl vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
Rivet skal av 2 lime
Saft av en lime

- Sätt ugnen på 175 grader
- Klä en form (15cm) med bakplåtspapper så att bakplåtspappret räcker över kanten.
- Vispa ägg och socker mycket pösigt i fem minuter
- Koka upp vattnet i en kastull
- Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten, vänd sedan försiktigt in mjölblandningen i smeten.
- Tillsätt de rivna limeskalet och saften.
- Häll i formen och grädda sedan mitt i ugnen i ca 50-55 min.

Marängsmörkräm
4 stora äggvitor
100g strösocker
350 g rumsvarmt osaltat smör
½ burk dulce de leche
Skal av 2 lime
Saft av en lime

- Vispa smöret vitt, ställ åt sidan
- Blanda äggvitor och socker i en rostfri bunke och placera över vattenbad, rör tills sockerkristallerna har smält.
- Ta av från värmen och vispa på medelhastighet i ca fem minuter.
- Höj hastigheten och vispa tills marängen är kall.
- Vispa in smöret på låg hastighet, ta lite i taget! (om det skulle skära sig, placera över vattenbad och vispa med elvisp tills den gått ihop)

Montering
Dela botten i fyra delar. Bre på rikligt med smörkräm på varje lager. Släta sedan till kanterna med hjälp av en liten palett och garnerna med valfri blomma and done!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar