söndag 24 november 2013

Spröda kakor med jordnötssmör!




Dessa kakor blev ett av mina projekt denna söndag. Har velat testa att göra kakor med jordnötssmör ett tag nu och idag tog jag mig äntligen tiden att testa, och resultatet... SUCCÉ! Dessa kakor är spröda och otroligt goda och det bästa av allt är att de är otroligt lätta att göra!

Mitt tips är att testa dessa nu innan allt julbak drar igång. Nu på söndag är det ju första advent, min tanke är att jag ska försöka smida ihop minst ett julbak varje vecka fram till jul. Vissa klassiska och andra som är klassiska med en twist! Hur låter detta?

Jordnötssmörskakor
100 g rumsvarmt smör
1 dl jordnötssmör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat

Gör så här!'
- Sätt ugnen på 175 grader
- Blanda samman smör, jordnötssmör och socker
- Rör ner sirapen
- Blanda vetemjöl och bikarbonat i en separat bunke
- Rör ner mjölblandningen och rör till en jämn deg
- Dela degen i två delat och tryck rulla två plåtlånga längder
- Placera på en plåt klädd med bakplåtspapper och platta till dem
- Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar