söndag 1 december 2013

Saftiga Lussebullar


    


Det har varit en hel del skriverier om lussebullarna från senaste Ica Buffé. De skulle ha mycket god saffransmak och vara mycket saftiga. Därmed blev jag ju tvungen att testa dessa, och jag kan säga att jag inte blev besviken! Varje år bakar man lussebullar som är goda men något torra, dessa var dock mycket saftiga och goda!

Genom att blanda saffran med rom och sedan låta det stå gör att saffransmaken blir mycket mer utpräglad, något som gillas av mig. Ska man göra lussebullar tycker jag att det kan kvitta om de inte smakar saffran! Något som bidrar till de saftiga bullarna är att man använder sig av rumsvarmt smör istället för att smälta det. En liten varning dock, bli inte helt förskräckta när ni ska blanda ner smöret i mjölken. Det kommer att vara klumpigt, detta kommer dock lösa sig helt när ni börjar tillsätta mjölet!

Eftersom man arbetar degen innan den ska jäsa kommer den att jäsa bättre än man är van vid, använd därav en stor bunke! Jag kommer nog ta en större nästa gång...



Då det äntligen är december och första advent kanske detta kan vara något att sysselsätta sig med   idag?

Ca 30 stora lussebullar
2 pkt saffran
2 msk rom
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk
2 dl socker
½ tsk salt
800 g vetemjöl special (ca 13½ dl)
1 dl russin
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling

Gör så här!
- Lätt saffranet i rommen och rör om. Låt stå 30 minuter.
- Skär det rumsvarma smöret i kuber
- Smula jästen i en stor bunke eller i en köksmaskin med degkrok. Blanda ut med en del av mjölken.
- Tillsätt resten av mjölken, smöret samt saffranen
- Tillsätt socker, salt och mjölet, lite i taget.
- Arbeta degen i 15 min med maskin eller knåda 20 min för hand.
- Låt jäsa i 60 minuter under en bakduk
- Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Knåda den lätt och baka ut till lussekatter. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
- Låt den jäsa under bakduk i 30 min
- Sätt ugnen på 225 grader
- Tryck i russin och pensla med uppvispat ägg
- Grädda mitt i ugnen i 8-10 min
- Låt svalna på galler under bakduk

Ni kommer inte ångra er om ni väljer detta recept till årets lussebular!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar