måndag 23 december 2013

Kola med smak av saffran och citron


Det har inte blivit lika mycket julbak och bloggnig som jag hoppades. Detta på grund av mycket skola och jobb. Men lite saffranskola med citron har det ändå blivit! Denna kola smakar mycket saffran och är mycket god och enkel att göra. När jag slog in kolan använde jag mig av smörpapper och sedan "masking tape" från lagerhaus som dekoration. Något som jag kan rekommendera, det är ett enkelt och inte allt för tidskrävande sätt att pynta dina kolor med!

Även om det endast är en dag kvar till jul och det kan vara något sent för att sätta igång med detta nu kommer det ju ofta lite "efterfiranden" och då är detta perfekt att slänga ihop!

Saffranskola
100g smör
2dl vispgrädde
3dl socker
1dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
skal av 2 citroner
1 g saffran

Gör så här!
- Smält smöret i en tjockbottnad kastrull
- Blanda i grädde, socker, sirap och vaniljsocker
- Koka utan lock tills smeten är 122-125 grader, eller ca 15-20 minuter.
- Tillsätt citronskal och saffran och rör runt
- Häll upp på en plåt med bakplåtspapper
- Låt svalna och skär upp i mindre bitar, slå in i smörpapper


Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar