fredag 7 november 2014

Seg och kladdig kladdkaka.


Idag är det kladdkakans dag, denna fantastiska kaka förtjänar verkligen en egen dag. Kladdkakan är nog lite av en nationalkaka i Sverige. Alla har ju också åsikter om hur den ska vara. Enligt mig ska den vara kladdig utan att vara rinnig, sedan är det också ett plus om den är lite seg.  Denna kakan uppfyller båda dessa kriterierna! Jag har brynt smöret i kakan, vilket gör att den får en lite nötig smak. Jag gillar det, gör man inte det kan man alltid smälta smöret som vanligt.

Jag gillar att äta kladdkaka kall med en klick lättvispad grädde, då är min lycka gjord.

Har ni firat idag? om inte så är det inte för sent än, annars kan man ju alltid fira i efterskott. Ska ni göra det rekommenderar jag att testa denna kaka.

Kladdkaka
75g smör
2 msk rapsolja
2 ägg
1.5 dl farinsocker
1.5 dl strösocker
2.5 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
50 g mörk choklad

- Sätt ugnen på 150 grader
- Smörj och bröa en springform, 24 cm i diameter, bröa antingen med kokosflingor eller ströbröd
- Smält smöret och låt det sedan småputtra under omrörning tills det blivit lite brunaktigt färg och luktar lite nötigt. Alternativ är att smälta smöret vanligt!
- Tillsätt rapsolja i smöret och rör om
- Vispa ägg, farinsocker och strösocker ljust och pösigt. Vispa hellre lite längre på medelhastighet än att köra på max.
- Blanda samman alla torra ingredienser i en annan bunke
- Smält chokladen över ett vattenbad
- Vänd ner de torra ingredienserna i äggblandningen
- Rör ner det smälta smöret- och chokladen och rör till en slät smet
- Häll smeten i formen
- Grädda mitt i ugnen i ca 25 min, prova med sticka om den är färdig. Den ska vara vara kladdig!

Grattis Kladdkakan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar