måndag 31 augusti 2015

Björnbärsgalette.


Så var det dags för ännu en paj och denna gången blev det en bjärnbärsgalette! En fin och mycket god paj blev det. Det är ju så att man drar sig lite för att plocka björnbär, trots att de är så goda. Det beror ju på att björnbärsbuskarnas taggar inte är de roligaste. Men det är ändå värt det, på med skyddskläderna och ut i björnbärssnåren! Jag hade lite blåbär i kylen så jag valde att blanda dem med björnbären. Det blev väldigt gott men det går precis lika bra utan!

Galetten är ett roligt och lite annorlunda sätt att baka paj på. Men det blir väldigt fint och är inte alls svårt!

Björnbärsgalette
220 g kall smör
4.5 dl vetemjöl
2 msk ströcocker
0.5 tsk salt
0.75 dl isvatten

4 dl björnbär
ev 1 dl blåbär
1 dl socker
2 msk maizena 

- Dela smöret i tärningar och lägg det i en matberedare, kör tillsammans med mjöl, socker och salt
- Kör tills degen smulat sig
- Häll i vattnet och kör tills degen precis gått ihop, du ska fortfarande kunna se små flisor av smöret.
- Plasta degen och kyl i minst en timma
- Sätt ugnen på 200 grader
- Tag ut degen ur kylen och kavla den rund, ca 3 mm tjock. Jag brukar kavla mellan plastfolie, det brukar fungera bra. 
- Blanda björnbären, sockret, maizena och eventuellt blåbären i en bunke
- Fördela blandningen i mitten av pajdegen, spara ca 7 cm på sidorna
- Vik in kanten över bären och nyp ihop med fingrarna
- Pensla med vatten och srö på lite farinsocker
- Grädda mitt i ugnen ca 30 min eller tills pajen fått fin färg

Servera med vaniljglass, vaniljsås eller en klick lättvispad grädde!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar