söndag 7 juli 2013

Små och stora chokladcupcakes med rabarbercurdsfrosting!


Ville ta chansen att använda våra sista användbara rabarber till något riktigt gott. Bestämde mig då för att göra en rabarbercurd som jag sedan gjorde frosting på. Frostingen spritsades sedan på de otroligt goda chokladmuffinsen. Att rabarber och choklad är en mycket bra kombination tänker man inte på, men det kan jag tala om att det är! Dock finns det inte mycket som inte passar ihop med choklad ;)

Tanken från början var att jag skulle göra normalstora cupcakes men medan jag letade efter mina bakformar hittade jag små aluminiumformar som egentligen är till för att göra ischoklad eller liknande i. När jag hittade dem var jag bara tvungen att testa att göra minicupcakes i dem! Och de blev riktigt söta. Minicupcakes är ett bra tips att bjuda på när man ska ha mycket folk hemma! Det går utmärkt att förbereda och man kan i stort sätt få ut hur många som helst på en vanlig cupcakesmet!


Rabarbercurd
2 normalstora rabarber
0,75 dl vatten
1.5 dl socker
2 ägg

2 msk maizena majsstärkelse
50 g rumsvarmt smör


Gör så här!
- Skölj och skala rabarberna och skär dem sedan i mindre bitar.
- koka upp dem med vattnet och låt det koka tills de har kokat sönder.
- Mixa till en slät smet. 
- Om det är "trådar" som inte går att mixa sönder, sila rabarbern genom en tätmaskig sil.
- Blanda rabarbern med ägg och socker i en värmetålig skål och placera den över ett vattenbad. Det är viktigt att du vispar hela          tiden. Annars kommer äggen stelna och du kommer få klumpar i din curd!
- Blanda ut maizena med lite vatten och rör det under omrörning.
- Vispa curden över vattenbadet tills den tjocknar (tar en stund)
- Ta av skålen från vattenbadet  och rör ner smöret. Rör tills det har smält. 

Denna curden kan du även göra andra saker än frosting med, fyllning till en tårta är också ett tips!

Rabarbercurdsfrosting
2 dl vispgrädde
Rabarbercurden

Vispa grädden ganska hårt och blanda sedan ner din rabarbercurd, svårare än så behöver det inta vara!

Chokladcupcakes

Jag gillar detta receptet eftersom dessa cupcakesen smakar riktigt mycket choklad och håller sig saftiga längre än vanligt! Att man inte smälter smöret bidrar till att de blir saftigare och enligt mig mycket godare.

100 g rumsvarmt smör
2ägg
2.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
5 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här!
- Vispa smör och socker vitt och pösigt. 
- Tillsätt äggen och vaniljsocker ochvispa lite till.
- Rör ihop de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten. 
- Rör ihop till en slät smet. Blanda inte mer än vad som behövs. 
- Fyll formarna till 3/4 och grädda mitt i ugnen. Ca 10 min för normalstora och 3-5 minuter för de små. 

Spritsa och dekorera dina cupcakes och sedan är du färdig! Jag valde att dekorera mina små med citronströssel och mina stora med knäckkulor och jordgubbar. Båda alternativen var mycket bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar