tisdag 25 juni 2013

Knäckig Rabarberpaj


Kanske är ert rabarberland precis som vårat helt fullt med rabarber nu? I så fall råder jag er att göra en klassiker, nämligen rabarberpaj. Man kan göra paj på många olika sätt, men min absoluta favorit är det vanligaste alternativet, smulpajen! Jag har testat en hel del olika recept på smulpaj, vilket har slutat med att jag blandat ihop alla mina favoritdelar till ett "eget" recept. Om ni testar det hoppas jag att ni tycker om det lika mycket som jag :)

När man ska sockra rabarberna bör man ta hänsyn till hur sura rabarberna är från början. Enligt mig ska rabarberpajen fortfarande vara lite sur men den måste så klart vara ätbar! Denna gången sockrade jag lite för mycket, något som då resulterade i en något för söt paj. Annars var den mycket mycket god!

Det som gör denna rabarberpajen till knäckig är att jag valde att byta ut det vanliga sockret i smuldegen till farinsocker, enligt mig blir det mesta bättre med lite farinsocker!!

Detta behöver du:
Fyllning
Ca 500 g rabarber (eller så att det täcker botten av pajformen)
1 dl socker ( 1 dl socker rekommenderar jag om dina rabarber är mycket sura, annars kan du minska mängden)
1 msk potatismjöl

Smuldegen
100g rumsvarmt smör
1½ dl havregryn
1 dl vetemjöl
1,25 dl farinsocker

Så här går du till väga:
- Sätt ugnen på 200 grader
- Skala och skiva rabarberna i mindre bitar och täck botten i pajformen med dem.
- Strö på socker och potatismjöl på dem
- Rör samman havregryn, mjöl och farinsocker.
- Finfördela nu smöret i blandningen och jobba ihop till en smuldeg.
- Fördela degen jämt över rabarberna
- Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter



Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar