måndag 10 juni 2013

Kladdkaka, en klassiker som slår det mesta!


Kladdkaka har ju blivit lite av en klassiker. Det går snabbt är enkelt och otroligt gott när man lyckas. Saker som gör att man kanske bakar den lite väl ofta, men det är det värt!

Jag har själv testat många olika recept på kladdkaka, vissa bättre än andra. Detta receptet kan jag dock med säkerhet säga, att det är det absolut bästa av dem alla! Den är väldigt svår att misslyckas med (en gång glömde jag den en kvart för länge i ugnen och den var fortfarande inte torr?! Utan istället seg och god.) Det är en av anledningarna till att jag älskar denna. Ingen tycker ju att det är roligt med en torr, sockerkaksaktig kladdkaka.

Mitt bästa tips till en lyckad och god kladdkaka är att alltid ställa tiden på lite mindre än vad den ska vara och sedan hålla koll på den tills den blir perfekt.Vill man lyxa till det lite kan man även tillsätta brutna bitar av mörk choklad! Sedan är det även ett tips att bröa formen med kokos istället för ströbröd. Detta är något som min farmor alltid gör och det blir så mycket godare! Själv tycker jag inte smaken av ströbröd är något vidare...

Detta receptet kommer från Leila Lindholm!

Du behöver:
50 g smör
½dl matolja
2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
En nypa salt
ev. 50g mörk choklad (minst 70%)
Kokos eller ströbröd till formen

Så här gör du:
- Sätt ugnen på 150 grader
- Smörj en form med löstagbar kant och bröa den med kokos elller ströbröd.
- smält smöret och tillsätt matoljan
- Vispa ägg, socker och farinsocker pösigt och rör ner det varma smöret.
-Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
- Fyll formen med smeten och stick eventuellt ner brutna bitar av choklad
- Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min.

MUMS!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar