söndag 11 augusti 2013

Vaniljglass med Lemon Curd


r

Jag köpte mig äntligen en glassmaskin för två veckor sedan och sedan fick jag Linda Lomelinos andra bok Lomelinos Glass av min moster så  nu vill jag göra glass precis hela tiden. Till denna glassen gjorde jag den lyxiga vaniljglassen från boken och sedan gjorde jag Lemon curd som jag rörde ner. Måste säga att det blev riktigt lyckat. Jag älskar lemon curd och valde därför det, men jag kan tänka mig att detta skulle bli lyckat vilken curd man än väljer att göra! 


Lyxig Vaniljglass
½ tsk vaniljpulver
2 dl mjölk
1 dl strösocker
en nypa salt
3 dl vispgrädde
3 stora äggulor
1 tsk vaniljextrakt

Lemon curd
2 citroner
1 ½ dl strösocker
2 ägg
50 g rumsvarmt smör

Gör så här

Vaniljglass
- Värm mjölk, socker, vaniljpulver och grädde i en kastrull tills det når kokpunkt. Ta av från värmen och sätt på ett lock, låt det dra i 30 minuter.
- Vispa upp äggulorna i en skål.
- Värm mjölkblandningen och häll den långsamt under omrörning över äggulorna.
- Häll tillbaka allt i kastrullen och värm under vispning ( mycket viktigt, om du rör dåligt kommer ägget att stelna i klumpar) tills den tjocknar.
- Häll upp smeten i en skål och täck över med plastfolie och låt stå i kylen tills den är helt kall, helst över natten!

Lemon curd
- Blanda ägg, socker, citronskal och citronsaft i en värmetålig skål.
- Värm över vattenbad och rör hela tiden, blanda tills curden har tjocknat.
- Ta av från värmen och rör ner smöret, rör tills smöret är helt smält.
- Ställ in curden i kylen och låt den svalna helt.

Göra Glassen 
- Kör vaniljglassen i glassmaskin tills den är färdig. Har du ingen glassmaskin kan du hälla upp smeten i en burk och ställa in den i frysen. För att få bästa resultat bör du ta ut den i alla fall varannan timma och röra om.
- Häll över glassen i en burk och rör ner lemoncurden medan glassen fortfarande är mjuk. Blanda inte ut den helt så att du får lite spår av lemoncuden i.
- Placera i frysen och låt stå 2-3 timmar, eller tills glassen har stelnat helt!


Om ni gillar citron så lovar jag att ni kommer älska denna glassen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar