fredag 24 januari 2014

Supergoda Hasselnötssnittar




Äntligen fick jag ihop något som blev bra! Det har varit väldigt mycket misslyckade bakverk på sistone och därmed har bloggen blivit lidande. Tanken var från början att jag skulle göra kolasnittar men det slutade med hasselnötssnittar, vilket absolut inte blev dåligt! Dessa kakor är inte allt för söta och något sega.

Jag passade på att gå ut och fota idag då jag var ledig och är hemma då solen fortfarande är uppe! Det är så tråkigt att fota nu när det är vinter, det är mörkt, ljuset är dåligt och det blir allmänt dåliga bilder. Idag blev det i alla fall något bättre.

Hasselnötssnittar ca 30 st
200g rumsvarmt smör
2 dl farinsocker
1 tsk vaniljpulver
2 msk ljus sirap
1 dl hasselnötter
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

- Sätt ugnen på 175 grader
- Rosta nötterna i en torr panna
- Gnugga dem sedan i en handduk för att få bort skalet och hacka fint.
- Vispa samman smör, farinsocker, vaniljpulver och sirap.
- Rör ner det mesta av hasselnötterna, spara resten till garnering.
- Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det.
- Dela degen i två delar och rulla ut dem, placera dem på en plåt med bakplåtspapper och platta ut dem.
- Strö över resterande del hasselnötter
- Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter
- Skär i bitar medan de fortfarande är varma. Låt sedan svalna på galler.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar