måndag 19 maj 2014

Kokosglass med rostad kokos.


 

Kokos är en av mina absoluta favoriter, det är lagom sött i sig och passar till det mesta. Det är dessutom mycket passande att ha i glass. För ett tag sedan så åt jag kokossorbet och undrade varför jag aldrig tänkt på att göra egen kokosglass, det är verkligen otroligt gott.

Då mina sorbeter inte brukar lyckas fullt ut bestämde jag mig istället för att göra en vanlig kokosglass. I denna har jag rostad kokos för att få en starkare och godare smak av kokosen. Eftersom kokos är så sött i sig behövs det inte så mycket socker i denna glassen, vilket kan uppskattas.

Nu när värmen äntligen verkar vara här för att stanna (?!) så passar det utmärkt att ha lite glass i frysen som man kan äta i solen när man blir sugen!

Kokosglass

1½ dl riven kokos
2 dl kokosmjölk
1 dl röd mjölk
½-1 dl strösocker (efter smak)
2 dl vispgrädda
2 stora äggulor

- Rosta kokosen i en torr stekpanna tills de blir gyllenbruna, men var försiktig, de blir lätt brända.
- Blanda rostad kokos, kokosmjölk, mjölk, grädde och strösocker i en kastrull och värm till kokpunkten
- Låt stå under lock i ca 30 min, detta för att gräddblandningen ska ta smak av den rostade kokosen.
- Vispa upp äggulorna lätt
- Koka åter upp gräddblandningen till kokpunkt
- Sätt en sil över äggulorna och sila sedan försiktigt över den varma blandningen över dem under omrörning.
- Häll tillbaka allt i kastrullen och värm på låg värme tills det tjocknar något.
- Låt stå i kyl tills blandningen är helt kall (helst över natten)
- Kör i glassmaskin tills glassen är klar och sätt sedan in i frysen tills glassen stelnat (alternativt utan glassmaskin; häll upp i en burk och låt stå i frysen tills den är klar, rör om några gånger medan den stelnar)


Sätt dig i solen med en skål och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar