onsdag 28 maj 2014

Päronpaj med marängtäcke.


Vi hade en massa päron i kylen som blivit något övermogna och inte så goda att bara äta. Tänkte ändå att jag ville använda dem, så det fick bli den här pajen! Det gör absolut inget att päron är något övermogna, det är nästan bra när man ändå ska baka med dem. Detta är en paj med päron, en kokosfyllning och ett marängtäcke på toppen. Resultatet blev över förväntan, sprött, knaprigt och lagom sött!

Man vill ju kanske inte tänka på hösten nu när sommaren äntligen är här men jag kan tänka mig att denna paj kommer vara perfekt sedan när det blir päron i trädgården till hösten. Tycker dock att denna paj fungerar lika bra som sommarpaj.

Pajen bör serveras tillsammans med vaniljvisp eller vaniljglass, sedan är det bara att njuta!

Pajbotten
125 g smör
2 msk kallt vatten
3 dl vetemjöl
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

- Smält smöret och kör sedan alla ingredienser i en matberedare
- Plasta in degen och kyl 30 mi
- Tryck ut degen i en pajform, 25 cm i diameter
- Nagga med en gaffel
- Förgrädda skalet mitt i ungnen 10-15 min på 225 grader
- Sänk ugnstempen till 175 grader efter du tagit ut pajskalet

Fyllning
4 stora eller 6 små päron, conference
75 g smör
0.75 dl kokos
0.75 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

- Skala päronen, skär dem på mitten och kärna ur dem
- Lägg de delade päronen i det förgräddade skalet
- Smält smöret och blanda det med resterande ingredienser
- Bred på kokossmeten över päronen

Maräng
2 st stora äggvitor
1 dl strösocker

- Vispa äggvitorna till ett hårt skum
- Tillsätt sockret lite i taget under vispning och vispa till en glansig maräng
- Bred på marängen över fyllningen
- Grädda pajen mitt i ugnen i 40-45 min på 175 grader


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar