måndag 22 september 2014

Runda Kanelknäcke.


I torsdags visades det fjärde avsnittet av Hela Sverige Bakar, då var det dags för det fruktade brödbaket. Om jag ska vara helt ärlig är det där med bröd inte min starka sida och jag förstår varför deltagarna var så nervösa! I den tekniska utmaningen fick de göra ett klassiskt recept på runda knäckebröd, dessa såg mycket goda ut och jag bestämde mig för att ge det ett försök. Det gick över förväntan och jag fick ett knaprigt och gott knäckebröd. Kanske blev de inte så snygga att Birgitta hade sagt att de var "rasande eleganta" men smaken är det viktigaste!

Nu när hösten är här på riktigt, idag har det varit kallt, blåsigt och regnigt, så är det mysigt att dricka en kopp te och äta knäckebröd. Jag har toppat mina knäckebröd med kanel, en smak som jag förknippar med hösten. Tycker man inte om kanel så kan man toppa med vad som helst, hackade nötter, frön eller andra kryddor. Jag gjorde även några med sesamfrön och flingsalt, även dessa var goda.

Detta knäckebröd är  otroligt gott att äta med mycket smör och lite ost på!

Kanelknäcke
15g färsk jäst
500g ljummet vatten
15g salt
15g honung
250g rågsikt
250g grahamsmjöl
250g vetemjöl special
5g bikarbonat
Kanel till topping

- Rör ut jästen i det ljumna vattnet
- Rör i honung och salt
- Tillsätt mjölet lite i taget, tillsammans med bikarbonaten
- Arbeta degen på mellanhastighet i 4-6 min
- Låt jäsa under bakduk 30-40 min
- Sätt ugnen på 240 grader
- Stjälp upp degen på en mjölad bakbänk och knåda den tills den blir smidig
- Dela degen i 5-6 delar och kavla ut så tunt som det bara går
- Tryck ut runda knäckebröd med hjälp av en stor och en liten skål eller liknande
- Placera på en bakplåtspappersklädd plåt, nagga med gaffel.
- Pensla med vatten och strö sedan över kanel, alternativt annan topping.
- Grädda mitt i ungen i ca 10 min eller tills de fått en fin färg och känns klara
- Låt svalna på ett galler.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar