måndag 29 september 2014

Äppelsmulpaj med kardemumma och kanel.



Då var det dags för ännu ett äppelrecept. Vi har ett träd som har så mycket äpplen så att grenarna hänger, så jag vill gärna ta vara på så mycket av dem som möjligt. Det är så synd när de bara ramlar av och inte tas omhand. Här har vi en enkel äppelsmulpaj med smak av kardemumma och kanel. Jag är väldigt svag för kombinationen kardemumma och äpple så jag kryddar mina äpplen ordentligt. Vill man inte ha lika intensiv smak kan man självklart ta mindre av både kanel och kardemumma.

Om jag ska vara ärlig kom detta recept faktiskt till när jag skulle baka äppelpaj med några kompisar i fredags, och det blev inte riktigt som vi tänkt oss. Efter en lång dag i skogen med orientering, regn och mycket trötta ben lästes inte receptet helt korrekt. Tur var det då att det var smulpaj och inte macarons det handlade om. Lite improvisation resulterade i detta recept, som blev mycket lyckat. Ett hårt smulpajskal med lite smak av kola.

Vill man dekorera sin paj lite kan man spara äppelskalet, rulla ihop det till rosor och sticka ner detta i smuldegen. Vill man göra detta bör man dock tänka på att skala äpplena så att man får långa "skalsremsor".

Äppelsmulpaj
4-5 syrliga äpplen
Kanel
Kardemumma
Rårörsocker
75g rumsvarmt smör
1.5 dl havregryn
1.25 dl vetemjöl
0.5 dl strösocker
0.5 dl rårörsocker

- Sätt ugnen på 175 grader
- Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem i en smord form.
- Krydda med kardemumma, kanel och råsocker efter smak. Rör runt.
- Blanda samman smör, vetemjöl, strösocker och råsocker i en bunke. Nyp ihop till en smuldeg med fingrarna.
- Fördela jämt över äpplena.
- Stick eventuellt ner äppelrosorna i degen
-  Grädda mitt i ugnen i 30-35 min eller tills pajen fått fin färg

Till äppelpaj tycker jag att det är allra godast med generös mängd vaniljsås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar