lördag 4 oktober 2014

Kanelbullar.




Så var det äntligen kanelbullens dag! Det finns mycket som är gott men ibland kan det allra bästa vara en kanelbulle och ett glas mjölk. Detta är mitt favoritrecept på kanelbullar och är av Leila. Kanske är det lite sent att sätta igång med ett bullbak nu, men till nästa gång som ni ska baka kanelbullar tycker jag att ni ska testa detta receptet.

Jag tycker om detta receptet eftersom man använder sig av kall mjölk och grädde och inte behöver oroa sig för att det blir för varmt när man ska värma på den. Det är ju så tråkigt när det blivit för varmt och  det inte jäser som det ska. Här knådar man istället degen en längre tid så att den får upp värmen på det sättet. Dessutom blir det saftiga bullar som smakar mycket kanel.

Kanelbullar, ca 15 stora
1 msk kardemummakärnor
50 g jäst (blå)
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
100 g rumsvarmt smör
1 ägg
ca 10 dl vetemjöl special

200 g smör
1 dl råsocker
1-2 msk kanel
1 ägg 
rårörsocker eller pärlsocker

- Stöt kardemummakärnorna i en mortel
- Smula jästen i en bunke
- Tillsätt lite mjölk och lös jästen. Tillsätt sedan resterande mjölk samt grädde.
- Rör ner socker, salt, smör och ägg
- Tillsätt mjölet lite i taget.
- Knåda sedan till en smidig deg som släpper från kanterna. Kör ca 20 min,
- Låt jäsa övertäckt i ca 60 min. 
- Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangel. Ca 1 cm tjock.
- Bred ut smör och strö över socker och kanel. 
- Vik degen dubbel. 
- Skär i 2 cm tjocka länder, dela sedan på mitten, dock inte hela vägen upp.
- Tvinna dem båda och vira dem runt varandra. Snurra till en bulle. 
- Låt jäsa övertäckta i ca 45 min
- Sätt ugnen på 200 grader
- Pensla med uppvispat ägg och strö över rårörsocker, alternativt den klassiska pärlsockret.
- Grädda mitt i ugnen 10-15 min beroende på storlek
- Låt svalna på galler

Såå gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar