söndag 26 oktober 2014

Brownie med pecantosca.


En saftig brownie toppad med en pecannötstosca, en kombination som inte kan bli annat än god. Kolan och nötterna passar perfekt tillsammans med den mycket chokladiga brownien. Detta receptet kommer från Roy Fares nya bok "Delicious" en fantastisk bok! När jag bläddrade igenom den visste jag att det var detta recept ja skulle börja med. Jag blev inte besviken på resultatet och det kommer inte ni heller bli om ni testar det!

Servera den tillsammans med en klick grädde och lyckan är gjord.

Brownie med pecantosca
120 g smör
2 ägg
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
0.5 tsk salt
1 tsk bakpulver
2.5 dl strösocker
0.5 dl hett stakt kaffe
2 dl vetemjöl

60 g smör
1 dl farinsocker
1 msk glykos
1 msk vispgrädde
2 dl pecanötter

- Sätt ugnen på 180 grader, varmluft
- Smörj en springform 22-24 cm i diameter, täck botten med bakplåtspapper och bröa kanterna med kakao.
- Smält smöret och låt svalna
- Vispa för hand samman ägg, siktad kakao, vaniljsocker, salt och bakpulver
- Rör ner smält smör, socker och det heta kaffet
- Blanda ner mjölet och rör till en jämn smet
- Häll i formen och grädda mitt i ugnen i 20 min, gör under tiden pecantoscan.

- Smält smör, farinsocker, glykos och grädde i en kastrull.
- Låt småkoka under omrörning i ca tre minuter
- Ta av från värmen och rör ner nötterna, låt stå tills brownien gräddats klart
- Ta ut brownien och bred på toscan
- Grädda ytterligare 10 minuter
- Ta ut ut ugnen och låt svalna helt

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar