måndag 5 januari 2015

Ananaspaj med kokosflingor.


Idag bjuder jag på en ananaspaj toppad med rostade kokosflingor. Ananaspaj var något vi åt då och då när jag var mindre och jag har mycket bra minnen av denna paj. Ananas är kanske inte det första man tänker på när man tänker på paj, men jag kan bara säga att det är en mycket bra kombination. I och med att det var flera år sedan jag gjorde denna paj kände jag att det  var dags igen!

Om man vill göra pajen lite roligare kan man toppa den med rostade kokosflingor, det blir mycket fint och rostade kokosflingor är även något av det godaste jag vet. Har man börjat äta dem är det mycket svårt att sluta. Därför har jag ett tips till er, om ni som jag gillar kokos, rosta alltid lite mer flingor än ni behöver! Då slipper ni rosta mer när ni ätit upp hälften. 

Pajen är som godast när den serveras ljummen med en kula vaniljglass till. Har ni avlagt nyårslöften som innebär att äta nyttigare och bättre mat är jag rädd att denna pajen inte är något för er ;). 


Ananaspaj
150g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
---------------------
500g krossad ananas, avrunnen
2 dl creme fraiche
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokosflingor

- Sätt ugnen på 200 grader
- Knåda för hand ihop smör, vetemjöl, strösocker och pakpulver till en pajdeg.
- Låt vila i kylen ca 15 min
- Tryck ut i en pajform, tryck ut ett tunt pajskal.
- Nagga med gaffel
- Förgrädda skalet ca 10 min

- Sänk ugnen till 175 grader
- Blanda ihop ananas, creme fraishe, ägg, strösocker och vaniljsocker
- Fyll pajskalet med blandningen
- Grädda mitt i ugnen i ca 40-45 min
- Rosta kokosflingorna och toppa med dem


Hoppas ni har en fin start på året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar