lördag 24 januari 2015

Blåbärsmarshmallows.


Jag har länge velat testa att göra egna marshmallows. Egentligen är jag inget jättestort fan av vanliga marshmallows men har ändå velat testa detta. Det här var en helt annan grej, konsistensen är supergod, det är som en blandning mellan köpemarshmallows och munkar. Även smaken på dessa var mycket bra. Jag har trott att det skulle vara väldigt svårt, visst var det lite krångligt men det var mest för att det var många moment som skulle göras. Det var inget av dem som var direkt svåra.

Jag tycker om blåbär, det är nog det bär som jag gillar mest. Dessutom ger det en mycket fin färg. Använder man blåbär behöver man verkligen inte tillsätta någon extra färg!

Jag gjorde dessa för en vecka sedan men har bara inte fått tummen ur att fota dem. När jag kommer hem från skolan är det för mörkt, tur att det är på väg mot ljusare tider. Vi har dock fortfarande massa kvar och de är fortfarande mycket goda!

Blåbärsmarshmallows
200 g frysta eller färska blåbär
100 g stösocker
Saft av en halv citron
8 gelantinblad
150 g stösocker
150 g glykossirap
140 g blåbärspuré (ingredienser ovan)
Florsocker

- Börja med att göra blåbärspuré. Koka upp blåbär tillsammans med 100 g socker och citronsaft. Låt småputtra 2-3 min.
- Sila purén genom en finmaskig sil, mät upp 140 g av den.
- Lägg gelantinbladen i kallt vatten
- Koka upp hälften av blåbärspurén 70g, hälften av glykossirapen 75g tillsammans med 150g strösocker. Koka till blandningen når 110 grader.
- Ta av från värmen, krama ur gelantinbladen och rör ner dem i den heta blandningen.
- Häll upp resten av glykossirapen och blåbärspurén i en bunke eller en köksmaskin.
- Tillsätt den heta blandningen till bunken under vispning på medelhastighet.
- Fortsätt vispa på hög hastighet till blandningen svalnat, ca 5 min.
- Häll upp i en bakplåtspappersklädd form med florsocker i botten, 25x15 cm
- Låt stå svalt ca 2 timmar eller tills de satt sig
- Skär upp i bitar och rulla dem i florsocker.

Klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar