onsdag 7 januari 2015

Snabbt Filmjölksbröd.


När det kommer till bröd blir det nog inte enklare än så här. Jag är inget större fan av att baka bröd med jäst, det blir aldrig riktigt bra och tar en massa tid. Detta bröd däremot, det blir alltid bra och tar fem minuter att slänga ihop. Sedan är det bara att grädda! Dessutom är detta ett av det godaste bröden enligt mig. En familjemedlem till mig har ofta gjort detta och nu gör även jag det. Det bästa är att ta en skiva men smör och ost när brödet fortfarande är lite ljummet! Få saker kan faktiskt slå det...

Man kan toppa brödet med vad man vill eller vad man har hemma. Idag toppade jag med solrosfrön och pumpakärnor. Jag tycker det blir fint med pumpakärnor då de är lite gröna i färgen, det bryter av lite och det gillar jag!

Jag hoppas att ni testar detta!

Filmjölksbröd
3 dl grahamsmjöl
3.5 dl vetemjöl 
3.5 dl filmjölk
0.5 dl ljus sirap
1 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor (alt. 1 tsk malen anis och 1 tsk malen fänkål)
lite salt
nötter eller frön till topping

- Sätt ugnen på 200 grader
- Blanda ihop samtliga ingredienser till en kladdig smet
- Klä en avlång form med bakplåtspapper
- Häll i smeten och bred ut
- Toppa med valfria nötter eller frön
- Grädda mitt i ugnen 40-45 min
- Lyft ur formen och låt svalna på galler


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar