onsdag 22 juli 2015

Citronmousse med myntamarinerade blåbär.



Jag har säkert nämnt det tidigare men jag älskar verkligen citron och blåbär. Det är två av mina absoluta favoriter när det kommer till smaker. Dessutom passar de mycket bra tillsammans. Var ute och plockade blåbär en dag, det är verkligen ett bra blåbärsår i år, så jag fick med mig en hel del hem! Funderade dock lite på vad jag skulle hitta på med min skörd. Jag hade en myntaplanta hemma som jag haft väldigt länge och tänkte att jag ville använda den också. Det slutade med en fräsch och luftig citronmousse toppad med myntamarinerade blåbär, en riktig hit om du frågar mig.

Trots att sommaren varit ytterst tveksam vädermässigt är detta den perfekta sommarefterrätten. Den är fräsch och inte så tung och äta. Dessutom går den snabbt att göra och kan förberedas dagen innan om man vill.

Myntamarinerade blåbär
Saften av en halv citron
1 msk strösocker
2 msk hackade myntablad
2.5 dl blåbär

- Pressa citronsaften i en liten bunke
- Blanda ner strösocker och mynta och rör runt
- Vänd ner blåbaren i blandningen
- Låt stå i några timmar innan de serveras på efterrätten

Citronmousse - 4 glas
2 äggvitor
1 dl strösocker
3 dl vispgrädde
Skal av 1 citron + saften av en halv

- Blanda äggvitor och strösocker i en värmetålig skål
- Värm blandningen över vattenbad tills sockerkristallerna har smält
- Vispa i maskin eller man elvisp på hög effekt tills du fått en styv maräng som svalnat helt
- Vispa upp grädden, den ska dock inte vara allt för hårt vispad, lite lagom.
- Vänd ner grädden i marängen och rör om
- Tillsätt citronskalet och saften, lite i taget och rör sedan till en slät mousse
- Fyll fyra glas med moussen och toppa med blåbären innan servering



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar