måndag 21 oktober 2013

Snickersbrownie!



När vi hade gäster hemma igår bjöd jag på denna supergoda snickersbrownietårta som jag hittat på den superfina bloggen Sweet And Simple (klicka på texten för att komma till bloggen). Denna variant av brownie var galet god, med mörk choklad, dulche de leche och salta jordnötter. Det salta i jordnötterna bryter av väldigt bra bot den annars söta kakan. Är ni, precis som jag ett fan av choklad och kola? Då är denna tårtan helt perfekt för er!

Duchle de leche kan man antingen köpa färdig eller så kan man koka kondenserad mjölk i ett antal timmar. Jag kokade min burk i tre timmar, då var den tjock men ändå bredbar, vilket var perfekt i detta sammanhang. Vill man ha lösare kokar man kortare och vill man ha hårdare kokar helt enkelt längre. Känslan när man öppnar burken är fantastisk, man skulle helt klart kunna äta upp hela med sked!



Brownie 
225 g choklad
3 dl socker
115 g smör
3 tsk vaniljpulver
3½ dl vetemjöl
4 ägg
1 msk kaffe
2 msk grädde
en nypa salt

Så här går du till väga!
- Sätt ugnen på 175 grader
- Smörj en form, 20-24 cm i diameter, och bröa den med kakao
- Smält choklad, smör, kaffe och grädde och låt sedan svalna
- Blanda i socker i chokladsmeten och vispa sedan ner ett ägg i taget
- Blanda de torra ingredienserna och vänd sedan ner det i smeten
- Fyll formen och grädda 25-40 min (jag gräddade min i 30 min och då var den lite för torr för min smak, hade antagligen räckt med 25 min)

Sätta ihop tårtan
1 burk dulche de leche
150 g choklad
2 nävar salta jordnötter
Grädde till servering

- Smält chokladen över ett vattenbad och låt svalna en aning, bred sedan på det på kanterna av kakan.
- Bred på ett tjockt lager med dulche de leche ovanpå kakan (ju mer desto bättre ;))
- Toppa med jordnötter och ringla sedan smält choklad med hjälp av en sked ovanpå!
- Servera med vispad grädde

Ni kommer inte ångra er om ni testar denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar