lördag 25 april 2015

Citron och Marängtårta.


Idag hade jag beställning på två stycken tårtor! Det blev en tårta med citronbottnar, lemoncurd och maräng. Det har blivit mycket citron på senaste men enligt mig kan det nog aldrig bli för mycket av det. Kombinationen med citron och maräng är helt perfekt, den syrliga citronen passar perfekt till den söta marängen. Detta kommer nog bli en ny favorittårta. Jag fick ju inte riktigt smaka tårtan själv idag då den skulle levereras men jag lovar att den är god. Jag har nämligen ätit marängen och lemoncurden hela dagen under monterandet av tårtan. Jag var ju tvungen att kolla så att de smakande bra ;)

I veckan har körsbärsblommorna slagit ut där jag bor och jag har väntat på ett tillfälle att få ha med dem på foto. Idag var det dock dags, då tiden var något knapp innan tårtorna skulle levereras fick det bli en löptur i maxfart fram och tillbaka till trädet. Tro mig, det var det värt. Dessa blommorna är mina favoriter, de är så fina och gör sig mycket bra på bild! Det är så synd att de blommar så kort tid. Ofta blir det storm och hällregn när de slagit ut så att blommorna ramlar ner.

Citronbottnar
3 ägg
3 dl strösocker
1 dl kokhett vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulvet
1 tsk vaniljpulver
skal av 0.5 citron

- Sätt ugnen på 175 grader
- Klä en form, 15 cm i diameter, med bakplåtspapper. Se till att bakplåtspappret sträcker sig ca 10 cm ovanför formens kant. Kakan kommer resa sig högre än formens kant.
- Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp i 5 min
- Rör ner det kokheta vattnet i äggsmeten
- Blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljpunler i en skål
- Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och rör till en klumpfri smet
- Riv i citronskal
- Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 50-55 min
- Låt vila 10 min i formen och låt sedan svalna på ett galler

Lemon curd
6 äggulor (spara vitorna till marängfrostingen)
1.75 dl strösocker
skal av 2 citroner (ekologiska)
1 dl citronsaft (ca 2 citroner)
100 g smör i kuber

- Blanda äggulor, socker, citronskal och citronsaft i en kastrull.
- Värm på medelvärme under konstant omrörning, så att du inte får äggklumpar
- Rör tills du fått en ganska tjock kräm
- Ta av från värmen och rör ner smöret, rör tills det är helt smält
- Låt svalna helt och förvara i kyl

Märängfrosting
6 äggvitor
3 dl strösocker
1 tsk vaniljextrakt

- Blanda samtliga ingredienser i en värmetålig skål
- Placera över vattenbad och värm till 65 grader under omrörning
- Ta av från värmen och vispa, i maskin eller med elvisp, tills marängen är helt kall. Detta tar 10-15 min.

Sätta ihop tårtan
- Dela botten i fyra delar
- Varva bottnar med lemoncurd, bred på ett rikligt lager på varje botten
- Bred på ett tunnt lager med maräng, låt stå i kyl ca 10 min
- Bred nu på ett tjockt lager ovanpå och bränn av med en brännare.
- Dekorera som du vill, med blommor, vimplar, etc.

Ha en trevlig kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar