söndag 12 april 2015

Sötsyrlig Citronkladdkaka.


Nu var det dags för ännu en kladdkaka, den här gången blev det en med smak av citron! Denna var verkligen supergod, krämig i konsistensen och mycket fräsch i smaken. Jag älskar ju citron och den här gjorde mig inte besviken, smaken påminde mig om Lemon curd vilket var mycket positivt! Vissa menar att kladdkaka är kladdkaka och att man inte bör experimentera med originalet. Till viss del kan jag hålla med om det, men ibland kan det vara kul att variera sig så att man inte tröttnar på originalet. Det vore ju förfärligt!

Jag tycker att det blir som godast om man serverar med en klick vispad grädde, vill man ha något mer till kan man ha lite hallon också!


Citronkladdkaka
200 g smör
3 ägg
4 dl strösocker
2 citroner, skal+saft
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

- Sätt ugnen på 175 grader
- Smörj och bröa en springform, antingen med kokos eller ströbröd
- Smält smöret och låt svalna
- Vispa ägg och socker pösigt
- Blanda i saften och skalet från citronerna och tillsätt sedan mjöl och vaniljsocker
- Rör till sist i det smälta smöret och häll smeten i formen
- Grädda mitt i ugnen i ca 30 min, kakan ska fortfarande vara lite dallrig när du tar ut den
- Låt sedan stå i kylen ett par timmar innan servering så att den sätter sig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar