tisdag 7 april 2015

Frasiga rustika baguetter.


Jag och att baka bröd har aldrig riktigt varit kompisar. Det blir alltid degigt och tråkigt när jag bakar bröd med jäst... Idag fick jag dock verkligen till det! Detta är en rustik lantlig baguette som har ett otroligt frasigt skal och smakar mycket bra. När jag äntligen lyckades att baka ett bra bröd fick jag istället stora problem med fotograferingen. Jisses, jag tror jag höll på i en och en halv timma innan jag fick ihop dessa bilderna. Jag har varit i trädgårdens alla hörn och testat all min rekvisita ett flertal gånger. Men men, jag fick ihop det tillslut i alla fall, puh.

Detta är ett bröd som passar perfekt till mat, till plockmaten, soppan eller grytan. Dessutom var det otroligt simpelt, få ingredienser och lite krångel! Ett mycket bra tips är att öppna ugnsluckan några gånger under gräddningen och spraya bröden med lite vatten, detta kommer ge en hårdare och krispigare yta.

Rustika baguetter, 4 st
50g färsk jäst
5 dl ljummet vatten (kallare än fingervarmt)
2 tsk salt
1 msk olivolja
ca 12 dl vetemjöl

- Smula jästen i en bunke och rör ut dem med en del av vattnet
- Rör ner resten av vattnet och tillsätt salt och olivolja
- Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ihop till en smidig, dock lite kladdig, deg
- Arbeta degen länge, ca 10 min i maskin eller 15 min för hand
- Låt jäsa under bakduk ca 60 min
- Sätt ugnen på 150 grader
- Stjälp upp på ett mjölat bord och knåda ordentligt
- Dela degen i fyra delar och rulla ut till avlånga baguetter, skär några skåror i brödet med en vass kniv och placera sedan på ett oljat bakplåtspapper
- Låt jäsa övertäckt i 20 min
- Pensla bröden med vatten och grädda sedan ca 20 minuter eller tills du fått en hård yta med fin  färg. Öppna ugnen då och då och spraya lite vatten på bröden
- Låt svalna på galler



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar