lördag 6 juni 2015

Chokladtårta med saltkolasås.



 Här har vi en galet god chokladtårta. Detta kan vara min absoluta favorit tårta, den består av saftiga chokladbottnar, en marängsmörkräm med smak av mjölkchoklad och en saltkolasås. Med andra ord har den ALLT man kan önska sig. Det är andra gången jag gör denna tårtan och blev inte besviken andra gången heller! Gällande smörkräm kommer jag nog undvika klassisk smörkräm i framtiden, marängsmörkräm är bara så mycket godare. Vanlig smörkräm kan vara lite pudrig i konsistensen i och med att den innehåller florsocker. Marängsmörkräm däremot är helt slät och len i konsistensen, vilket jag föredrar.

Igår var det mina lärare som fick smaka denna tårta. Jag tar studenten om mindre än en vecka (!!!) och tog chansen att bjuda dem på tårta innan jag slutar. Det blev mycket uppskattat vilket var kul.

Jag rekommenderar er starkt att testa denna tårtan, ni kommer inte ångra er!



Bottnar
3.75 dl vetemjöl
3.25 dl strösocker
2 dl kakao
1.5 tsk bikarbonat
1.5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 tsk salt
2 stora ägg
2.25 dl mjölk
1.25 dl rapsolja
2 dl starkt kokhett kaffe

- Sätt ugnen på 180 grader
- Smörj och mjöla två formar, 15 cm i diameter.
- Blanda samtliga torra ingredienser i en bunde
- Vispa för hand ihop ägg, mjölk och olja
- Blanda ner de torra ingredienserna
- Rör ner kaffet, lite i taget tills du fått en slät smet (den ska vara lös)
- Fördela smeten i de två bakformarna, hälften i varje
- Grädda mitt i ugnen 45-50 min
- Låt svalna en stund i formen och ta sedan ur kakan

Marängsmörkräm
300 g mjölkchoklad
4 äggvitor
2.5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
300 g rumsvarmt smör

- Smält chokladen över ett vattenbad och låt sedan svalna
- Blanda äggvitor, socker och vaniljsocker i en värmetålig bunke och värm över vattenbad under omrörning tills sockerkristallerna smält.
- Ta av från värmen och vispa i maskin på hög hastighet tills du fått en styv maräng som svalnat
- Tillsätt smöret lite i taget under vispning på medelhastighet (om krämen skär sig är det inte kört, placera skålen över vattenbad igen och vispa tills du får en slät smörkräm)

Saltkolasås
50g glykos
1.25 dl strösocker
1 dl vispgrädde
30g smör
flingsalt

- Värm glykosen i en tjockbottnad kastrull tills den kokar
- Tillsätt sockret lite i taget och rör hela tiden
- Koka till en gyllenbrun karamell
- Ta av från värmen och rör försiktigt i grädden lite i taget
- Rör ner smöret och tillsätt salt efter smak, låt sedan svalna

Sätta ihop tårtan
- Dela bottnarna på mitten så att du får fyra stycken
- Bred på smörkräm och kolasås på samtliga lager
- Täck tårtan med ett tunt lager smörkräm, låt sedan stelna i kylen
- Bred på ett tjockare lager tills du fått en jämn och fin tårta
- Häll på kolasås på mitten  av tårtan och låt rinna ned över kanterna
- Avsluta eventuellt med lite hackad choklad på toppen
- Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar