måndag 15 juni 2015

Knäckig raberberkaka med brynt smör.




Detta är en fantastisk rabarberkaka, knäckig och lite kladdig. Det brynta smöret tillsammans med farinsocker gör att kakan får en fantastisk knäckig smak. Detta är den perfekta kakan för att ta hand om rabarberna innan de blir allt för träiga. Jag har på många ställen sett kakor där man bara "lägger på" rabarberna och det blir så fint. Har länge velat testa detta men inte haft några rabarber hemma. När jag väl fick tag i lite rabarber ville jag så klart testa detta!

Nu har jag tagit studenten (!!!) vilket innebär att jag har massor med tid nu och jag har en hel del idéer till roliga recept. Därav kommer det förhoppningsvis bli mer inlägg framöver. Dessutom innebär sommaren bättre fotomöjligheter vilket är roligt!

Rabarberkaka
100 g smör
1 ägg
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3-4 smala rabarber

- Sätt ugnen på 175 grader
- Smörj och bröa en form med kokos
- Smält smöret på låg värme och låt det koka tills det börjar lukta lite knäckigt. Se till att röra runt då och då så att det inte bränns.
- Vispa ägg, farinsoker och strösocker pösigt.
- Blanda mjöl och bakpulver i en annan bunke
- Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och rör slätt
- Häll smeten i formen och bred till ett jämt lager (smeten ska vara tjock)
- Dela rabarberna i mindre längder och placera dem som en stjärna
- Strö på lite farinsocker på toppen
- Grädda mitt i ugnen 45-50 min

Servera med vaniljsås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar